Verdensrekord da app låste opp over 2000 hotelldører
Det har lenge vært et ønske fra hotellgjester å kunne bruke mobiltelefonen som nøkkel, men en rekke utfordringer har stått i veien for løsningen. 19. januar kunne imidlertid 2000 fornøyde gjester ta i bruk mobilnøkler på Nordic Choice Hotels’ Stockholms-hoteller, og satte dermed verdensrekord, forteller hotellkjeden i en pressemelding.
Aldri før har flere gjester sjekket inn og låst opp hotelldøra med mobiltelefonen på én dag, enn under Nordic Choice Hotels’ årlige internarrangement, Vinterkonferansen i Stockholm. Fredag 19. januar brukte 2000 deltagere kjedens app til å sjekke inn – og som nøkkel.
Dette er et teknologisk kjempesprang for hotellbransjen. Vi, og mange andre, har prøvd oss på mobile nøkler før, men da var hverken gjestene, teknologien eller vi klare. Dette er bare ett første av mange skritt vi skal ta for å utnytte teknologi til å ta gjesteopplevelsen i vår bransje til et nytt nivå. Nå gleder vi oss stort til å rulle ut flere nyvinninger i året som kommer, sier Lisa Farrar, Chief Digital Officer i Nordic Choice Hotels.
Kjedens app er blitt lastet ned av over 140.000 hotellgjester, og er i dag den hotellappen i Norden som har flest brukere og mest funksjonalitet. Blant disse er innsjekk, chat, rombooking, digitale aviser, oversikt over kundeklubbpoeng, og i løpet av 2018 skal altså de fleste hotellene på de største destinasjonene ta i bruk mobile nøkler.
Sånn fungerer det:
Topp ti på innovasjonsindeks
Kunder og gjester får med seg at hotellselskapet intensiverer teknologi-innsatsen. Da NHHs innovasjonsindeks nylig ble offentliggjort, havnet Nordic Choice Hotels på topp ti-listen, og godt foran de andre hotellkjedene. Selskapet har de siste to årene hatt en intern storsatsing på teknologiutvikling og digitalisering.
Gjestenes forventninger til oss baserer seg ikke på hva våre konkurrenter gjør, men på enkelheten de opplever hos Uber, servicen hos Apple og personaliseringen på Netflix. Vi må jobbe knallhardt for å ligge i tet, og derfor er det fantastisk hyggelig at gjestene våre opplever at vi leverer, sier Petter Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels.
Teknologi som verktøy
Med mobile nøkler og innsjekk vil hotellene kunne bruke mer tid på gjesten. Samtidig får de bedre tid til å hjelpe alle som vil sjekke inn personlig, og man kutter ned på kø i presstider. Resepsjonisten kan se opp fra skjermen, fortelle om hva som skjer på destinasjonen, reservere bord på restauranter, servere en kopp kaffe og ellers bry seg om og ta vare på gjestene.
– Samtidig er det viktig å huske på at teknologien er et verktøy. Resepsjonen har kanskje aldri vært mindre viktig for å kunne sjekke inn, men aldri har menneskene bak resepsjonsdisken vært mer viktige, avslutter Stordalen.
Nordic Choice Hotels’ app er tilgjengelig for iOS- og Android-brukere, i henholdsvis App Store og Google Play. Løsningen med mobile nøkler er utviklet av ASSA ABLOY, og bygger på plattformen Seos, for å forsikre om at sikkerhet er på høyest mulige nivå.
Foto: Nordic Choice Hotels’ nøkkel-app. Foto fra Nordic Choice Hotels (bearbeidet av hsmai.no-redaksjonen).